Gewichtscoaching

Ons gewicht, en dan met name overgewicht, is een onderwerp dat enorm in de belangstelling staat.  Dat komt, omdat het aantal mensen met overgewicht de laatste 30 jaar flink is toegenomen. Zowel bij volwassenen als bij kinderen en jongeren.  Ongeveer 40 procent van de Nederlanders heeft te maken met matig of zelfs ernstig overgewicht. En dat brengt risico’s met zich mee.

 

Overgewicht vergroot namelijk de kans op hart- en vaatziekten en diabetes mellitus (suikerziekte) type II en het kan  o.a. gewrichtsklachten, ademhalingsproblemen en hoge bloeddruk veroorzaken.

Ook ondergewicht komt regelmatig voor. Met name bij kinderen, jongeren en jongvolwassenen (3 tot 8 procent).

Heb je over- of ondergewicht, dan kan ik je als gewichtscoach begeleiden naar een gezond gewicht. Dit wil ik bereiken door je inzicht te geven in je huidige leefstijl en je te begeleiden naar een gezonde(re) leefstijl. Dat kan natuurlijk alleen als je er zelf volledig achter staat! Dan zul je ook het gewenste resultaat halen en behouden.

Voor een gezond eetpatroon hanteer ik de richtlijnen van Goede Voeding;

  • Zorg voor een gevarieerde voeding met ruim groente, fruit en volkoren graanproducten.
  • Eet regelmatig vis en magere zuivel- en vleesproducten.
  • Beperk het gebruik van producten met een hoog gehalte aan verzadigde en enkelvoudig trans-onverzadigde vetzuren, keukenzout, voedingsmiddelen en dranken met gemakkelijk verwijtbare suikers en dranken met een hoog gehalte aan voedingszuren, en drink niet teveel alcohol.
  • Zorg verder dagelijks voor voldoende lichaamsbeweging.

Kinderen en jongeren begeleid ik met een speciaal programma.

BMI

De Body Mass Index geeft de verhouding aan tussen je lichaamsgewicht en je lichaamslengte. Je BMI kan aangeven of er sprake is van ondergewicht, een gezond gewicht of overgewicht.

Hierbij moet echter vermeld worden, dat de vetvoorraad in je lichaam ook opgemeten moet worden om de gezondheid van je gewicht te bepalen. Het is namelijk mogelijk dat je een hoog lichaamsgewicht hebt, zonder dat je een grote vetvoorraad hebt. Je kunt bijvoorbeeld een grote hoeveelheid spierweefsel hebben (zoals topsporters en bodybuilders). Spierweefsel is zwaarder dan vetweefsel. Ook kan het vasthouden van vocht zorgen voor extra gewicht, zonder dat er sprake is van een grote vetvoorraad. 

Bereken hier je BMI.